De Gent Leest lezersjury over de debuten van de Bronzen Uil 2025

2 december 2025

De Bronzen Uil bekroont jaarlijks het beste Nederlandstalig debuut. De Gent Leest lezersjury bepaalde mee de lezersprijs. Dit jaar werd De Bronzen Uil op zaterdag 29 november uitgereikt in Brugge. De Gent Leest lezersjury was aanwezig én vertegenwoordig op het podium, samen met de lezersjury van de andere leessteden.

De lezersjury 2026 was Stien Beirinckx, Aliona Boutorina, Thijs Temmerman, An Cordeels, Lut Vael, Marc Verhaeghe, Karen Ryckaert, Esther De Reys, Caroline Verbruggen en Birgit Reynaert.

Zij bogen zich de afgelopen weken over de shortlist van de Bronzen Uil 2025. Zes debuten, zes nieuwe stemmen in de Nederlandstalige literatuur. De juryleden lazen, wikten en wogen, en deelden hun indrukken. Het leverde een rijk palet aan meningen op – van lofzangen tot kritische kanttekeningen. Eén ding is zeker: deze boeken lieten niemand onberoerd.

Wat viel op?

De debuten van dit jaar zijn divers in toon en thematiek. Van rauwe familiegeschiedenissen tot heel verschillende exploraties van moederschap en ouderschap, van migratieverhalen tot verstilde karakterstudies. De jury prees de durf van de auteurs om pijnlijke thema’s niet uit de weg te gaan, en waardeerde de variatie in stijl: filmisch, essayistisch, wervelend, uitgepuurd.

Rouwdouwers – Falun Ellie Koos

Dit boek was één van de favorieten van de Gent Leest lezersjury. Het boek grijpt naar de keel met zijn rauwe thematiek en filmische stijl.

“Lang geleden dat een boek me nog zo diep kon raken. Het blijft aan mijn ribben kleven.”

“Hun schrijfstijl is vitalistisch, filmisch, uitgepuurd en hartverscheurend.”

De kracht van het boek zit in de ambivalentie van de personages en de beklemmende sfeer. Een verhaal dat nazindert, ook nog een hele tijd na je het las.

Rouwdouwers

Als de dieren – Lieselot Mariën

Ook dit boek was een hoogte: de lezers waren onder de indruk van de poëtische taal en de originele bladspiegel die de vervreemding van het moederschap tastbaar maakt. Dit boek werd omschreven als troostend én confronterend, een werk dat emoties oproept en herkenning biedt.

“Het lezen van dit boek doet bijna fysiek pijn. Het is rauw, rauw, rauw.”

“Een boek dat je naar de keel grijpt.”

Als de dieren

Oroppa – Safae El Khannoussi

Hierin erkende de lezersjury de kracht van de vertelstem. Complex, rijk en uitdagend – een roman die je niet zomaar uit je gedachten zet.

“Rijk in taal en verhaal.”

“Een boek dat uitdaagt, beklijft en doet nadenken.”

Voor sommigen was het een meesterwerk dat nog lang blijft hangen, voor anderen een puzzel die om herlezing vraagt.

Oroppa

Sprokkelaars – Mira Aluç

Dit ingetogen debuut kreeg lof om zijn subtiele karakterstudies en herkenbare thema’s.

“Er gebeurt zo weinig en toch zo veel. Heel goed gedaan.”

“De partijloods leek wel een personage op zich.”

Een boek dat rust brengt, zonder grote plotwendingen, maar met veel aandacht voor de kleine dingen die het leven tekenen.

Sprokkelaars

Ook Nachtschade van Emma Laura Schouten kwam ter sprake: een boek rond een thematiek die vaak verborgen blijft voor de buitenwereld. De dragers van Daan Borrel heeft dan ook weer een andere kijk op moederschap. De juryleden waardeerden hun originele invalshoeken en thematische diepgang.

Nachtschade

De lezersjury was unaniem: deze debuten tonen hoe rijk en veelzijdig Nederlandstalige literatuur vandaag is. Ze dagen uit, troosten, ontregelen en laten je niet los. Eén ding is zeker: deze auteurs hebben hun plaats in de literaire wereld veroverd.

De dragers

Uiteindelijk ging de prijs van de jury naar Sprokkelaars van Mira Aluç en kreeg Falun Ellie Koos de lezersprijs voor Rouwdouwers. Alle info vind je De Bronzen Uil