Manipulatie, rancune en wrok met een menselijke saus
’t Blijft, althans voor mij, altijd een beetje wrang als een auteur als hoofdpersonage een auteur laat opdraven en al zeker als er daarnaast meerdere auteurs meedraaien. Maar het zou Koch niet zijn mocht dit met een wrang randje over het auteurschap zelf zijn met nog wat verrassende doordenkertjes erbovenop. Is het een roman die leest als een thriller of een thriller die leest als een roman? Ik laat het maar in het midden maar een ding is zeker hier geraak niet zomaar van af, je legt het niet even neer om later nog wat verder te lezen. Koch neemt je hier mee in een kleine rustige aanloop waarbij hij je al laat proeven van drie hoofdpersonages en je al onmiddellijk aanvoelt dat er veel, heel veel niet pluis is om je daarna in een roetsjbaan naar de ontknoping te zetten die pas op ’t eind wordt geopenbaard. Een van die drie hoofdpersonen is Simon Hanson, auteur van internationale bestsellers die na een bezoek aan een leesclub voor gevangenen verhalen van een zwaar crimineel Derek krijgt toegestuurd. Verhalen die volgens Simon een hoge literaire waarde hebben. Een onontdekt talent in een dergelijke setting is de mooiste marketingstunt die een gevierd auteur maar kan toegespeeld krijgen. Simon gaat er volop voor en krijgt het voor elkaar dat Derek, de schrijvende crimineel, zijn verhaal wordt gepubliceerd. Daarvoor krijgt hij zelfs een speciale toelating voor een eenmalig penitair verlof om gedurende een weekend zijn boek te promoten. De voorwaarde is wel dat hij verblijft bij Simon wiens vrouw Hanna een rechercheur zware en georganiseerde criminaliteit is. Het moet veilig zijn, en dat lijkt ook zo.
Maar dan komt de vakkundigheid van Koch naar boven. Hij verweeft heden en verleden samen met nog een paar randpersonages ingenieus doorheen elkaar om je als lezer in richtingen te duwen, de logica zelve. Alleen komen er om de haverklap kleine plotwendingen, bijkomende verhaallijnen die ogenschijnlijk bladvulling zijn, maar dat uiteraard niet zijn, die je meermaals doen nadenken over wat je eerder hebt gelezen. Het is heerlijk hoe Koch jou wegwijzertjes aanbiedt tussen alle personages om de samenhang rustig te ontdekken maar alsnog zijn troeven tot op het eind angstvallig verborgen houdt. En terwijl je geniet van al die spanningen en vraagtekens houdt hij je telkens verdoken spiegeltjes voor over je eigen emoties, gedachtenkronkels en wetmatigheden. Luchtplaats is een meeslepende en manipulatieve roman die de lezer incognito manoeuvreert naar een thriller over wraak, rancune en wrok overgoten met een menselijke saus.
Synopsis
Je zou kunnen zeggen dat ik die verhalen beter had moeten lezen. Ánders had moeten lezen. Dat ik me door de sterke metaforen en de krachtige stijl heb laten verblinden. Dat is allemaal makkelijk gezegd achteraf. Is een moordenaar per definitie een slechte schrijver? Eerder het tegendeel, zou ik zeggen. Na een bezoek aan een leesclub voor gevangenen krijgt Simon Hanson, auteur van internationale bestsellers, verhalen van de zware crimineel Derek L. toegestuurd. Hanson herkent direct diens literaire talent en stuurt de bundel, Luchtplaats, naar een uitgever. En nu heeft de schrijver het voor elkaar gekregen dat Derek L. tijdens zijn weekendverlof aanwezig mag zijn op zijn eigen boekpresentatie in Amsterdam-Oost mits hij gedurende die dagen bij Hanson thuis verblijft. Hanna Hanson, Simons vrouw, is namelijk rechercheur zware en georganiseerde criminaliteit; veiliger kan dus niet. Althans, in theorie. Heden en verleden blijken op een ingenieuze manier met elkaar verstrengeld in Luchtplaats. Verteld vanuit drie perspectieven Derek L., Simon Hanson en Hanna Hanson ontspinnen zich meerdere spannende en soms zelfs ontluisterende verhaallijnen over familie, vriendschap, ambitie, manipulatie, wraak en verraad