UITGELEZEN 2.0 in DE VOORUIT op 25 maart 2025

28 maart 2025

MAART dé literaire maand bij uitstek!

… de Jeugdboekenmaand, de uitreiking van de Boon literatuurprijs*, het Made in China Festival (nog tot 30 maart) en het Passa Porta Festival van 28 tem 30 maart 2025.

*Safae el Knanoussi wint de BOON-prijs voor fictie en non-fictie met ‘OROPPA’ en Aline Sax krijgt de Boon voor Jeugdliteratuur met ‘WAT ONS NOG REST’.

Opnieuw mochten we genieten van een relaxte uitvoering van UITGELEZEN!

PANELLEDEN:
Ruth JOOS
ontvangt deze avond:

DRIE BOEKEN OP TAFEL:


DREAM COUNT
van Chimamanda Ngozi Adichie
– De Bezige Bij (2025) – 496 p.
Chimamanda Ngozi Adichie (°Nigeria,1977) wordt gezien als een van de belangrijkste Afrikaanse auteurs van haar generatie. Haar grote populariteit leverde haar vele prijzen op (o.a. de commonwealth Writer’s prize, de Orange Prize for Fiction en PEN awards).

Dream Count is de nieuwe roman van de auteur van Amerikanah en We moeten allemaal feminist zijn. Het is een sprankelende vertelling over de keuzes die we maken en de keuzes die voor ons gemaakt worden. Adichie richt haar scherpzinnige blik op vier vriendinnen die allen worstelen met de vraag: ‘Hoe eerlijk moet je naar jezelf toe zijn om lief te kunnen hebben en bemind te worden?’ (cfr. De Bezige Bij)

Dreamcount

Ruth: “Niets wordt ons bespaard in dit boek, menstrueren, pre-menstruele klachten, een bevalling, een scheur die moet worden dichtgenaaid zonder verdoving en al dat soort dingen. Als het kind geboren roept de moeder het uit: Hij wordt niet besneden! Maar later wordt op deze beslissing teruggekomen. Het Waarom? hiervan roept vragen op zoals: Wie of wat ben ik? Is het de traditie? Adichie heeft deze vragen subtiel in het boek verweven.
Het boek heeft me op een bepaalde manier de ogen geopend. Een boek waarin je kan verdwijnen.”

Melissa: “Ik vergelijk het verhaal met een zwarte Sexs and the City. Een serie over rijke vrouwen. Het boek las als een grote dating roman en alle mannen die er in voorkomen zijn idioten. Ik miste de de goede man in het verhaal.”

Ibe: “Ik had hoge verwachtingen van haar als schrijfster. Adichie heeft een heel zelfzekere pen. Ik las ook Amerikanah van haar. “

Abbie: “Geen enkele man komt hier goed uit. Verder kon ik niet echt tot de diepte gaan. Zo weet ik niet ‘wie’ die vrouwen zijn want die lijken enkel in verhouding tot de man te bestaan. Er zijn veel gemiste kansen over feminisme.”


DOCHTERS van Ling Yu
- Poëziecentrum (2025) - 110 p.
Ling Yu (°1952) is een Taiwanese auteur. Zij wordt hier besproken in het kader van het Made in China Festival.

Ruth: “Het is niet omdat hier toevallig alleen maar vrouwen op het podium zitten dat we enkel boeken over vrouwen meebrachten (de zaal lacht). Maar het boek noemt wel toevallig Dochters.
Ik vond het stuk over de vierkante doos heel boeiend en de vraag: Ben je gelukkig?”

Melissa: “We bevinden ons in Taiwan. Ling Yu heeft met deze bundel de prestigieuze Taiwanese literatuurprijs gekregen. Ze schreef deze bundel na het overlijden van

Dochters ling

haar moeder. Het is een heel emotionele bundel die zich de vraag stelt over hoe het is om vrouw te zijn in deze patriarchale maatschappij, als vrouw, als moeder, als dochter, als echtgenote. Ik had er meer van verwacht maar misschien ben ik niet genoeg op de hoogte van de klassieke Taiwanese literatuur. Misschien snapte ik het niet? Misschien iets te minimalistisch? Misschien ligt het aan de vertaling. Ik zou zo graag eens met die vrouw babbelen.”

Ibe: “Ling Yu schrijft sprekend en scherp. Ook mengt ze soms wat politiek in haar poëzie. Zo noteerde ik twee zinnen uit de bundel die de relatie China en Taiwan aanhaalt: Hier is geen buitenprovincie. Hier is de buitenprovincie de zee. Ling Yu op haar best!”

Abbie:Toen ze met haar uitgebeende taal het lichaam van haar moeder beschrijft tijdens het verblijf in de kliniek. Dat kwam echt binnen bij mij. Pure emotie. Ik hou van haar spaarzame taal.”


POPCORN DONUT KAASSOUFFLE van Eline van Wieren
- De Geus (2025) – 256 p.
Debuutroman van de Nederlandstalige auteur Eline van Wieren (°Nederland, 1993)

Stilte.

Ruth: “Dit blijft tussen ons (de zaal lacht). Moeilijk om over te praten want zowel het thema, als het personage zijn relevant, … maar het is geen goed boek.

Ibe: “Een Young adult boek. Het gaat over Kato, een jonge vrouw met een kat, Fritz, die veel in het verhaal voorkomt. Kato werkt in een bibliotheek, heeft een passie voor lezen en draagt een onzichtbare woede in zich wat zich uit in vreetbuien. In de groepstherapie wordt ze verliefd op iemand uit de groep en

Popcorn donut

dat zet haar leven op kop. De verdienste van het boek én tevens de doodsteek is de urgentie ervan. Eline van Wieren wou ruimte maken voor een personage dat veel ruimte inneemt. Zo zegt ze dat er nooit dikke vrouwen als romanpersonage gekozen worden. Dit issue was voor haar belangrijker dan de manier waarop ze dit verhaal neerschrijft. Er zitten nochtans goede aanzetjes in het boek zoals het idee van een leegte te willen vullen door te eten. Jammer dat ze daar niet dieper op inging.”

Melissa: “Het boek is relevant want eetstoornissen zijn belangrijk. Maar de redactie is niet top. Er zitten teveel herhalingen in - zo rolt ze bijvoorbeeld elke pagina met haar ogen -, alsook dt-fouten.
Ik zou dit boek graag herlezen in een betere versie. Dit boek lijkt nog niet klaar.”

Abbie: “Het is een pluspunt dat er een dikke vrouw als hoofdpersonage in het boek voorkomt. En het is ook een boze vrouw. Helaas wordt die woede niet verklaart. Op het einde weet ik niet wie Kato is.”

* * *

MUZIKALE OMLIJSTING:

Door Opening Night, een duo met Kathy Vanhout (Imaginary Sister) en Bert Dockx.
https://www.begeerte.be/a/dressed-like-boys/
Een hemelse stem!

* * *

DE VIER SIGNALEMENTEN:

THE BOOK OF DISAPPEARANCE van Ibtisam Azem – Syracuse University Press (2024) – 256 p.

Abbie: “Ibtisam Azem is een Palestijnse schrijfster. Het is een heel intelligente roman, met speculatieve fictie. De centrale vraag is: Wat als op een dag alle Palestijnen zijn verdwenen uit Palestina, in het buitenland, overal? Aan de hand van dagboekfragmenten en het verhaal van zijn vriend, een liberale Zionist, leren we wat er gebeurt nadat alle Palestijnen zijn verdwenen. Ook leren we hoe fragiel een staat is die in voortdurende spanning leeft met het land en het volk dat ze bezet. Dit wordt op sublieme wijze verteld in een heel mooie Engelse vertaling van Sinan Antoon.
Het boek kwam eerst uit in 2014, werd in

The book of disappearance

2019 vertaald voor de Amerikaanse markt en in 2024 vertaald voor de Britse markt. Staat op de longlist van de International Booker Prize en op dinsdag 8 april 2025 wordt de shortlist bekend gemaakt.”

HET VERTICALE MEISJE
van Félicia Viti – Uitgeverij Vleugels (2025) – 104 p.

Melissa: “Een debuut van een jonge Franse auteur die met dit zeer krachtige boek naar voren komt. Vertaalt door Kiki Coumans van wie ik grote fan ben. Félicia is scenarioschrijfster en heeft met dit boek de Prix de Sade gewonnen voor de beste erotische roman. Dit geeft meteen een kleine insteek wat voor boek dit is. Het gaat over een liefde tussen twee vrouwen. Liefde die vernietiging wordt. Prachtig!”

Het verticale meisje


DE DANSVLOER IS VAN IEDEREEN van Maaike De Wolf
(2025) – De Arbeiderspers – 80 p.

Ibe: “Maaike is een laureaat van de Herman De Coninckprijs (dd. 21 februari 2025). Het is een debuut-poëziebundel. De titel is ironisch bedoeld want de dansvloer is net niet van iedereen: Wie krijgt er ruimte?; Wie neemt er plek in? en Wie staat er vanop de zijlijn toe te kijken?
Maaike De Wolf schrijft in een dichterlijke wij-vorm, en zorgt hiermee voor een soort van collectiviteitsgevoel. Zeer goede prozapoëzie, grappig en slim zonder

De dansvloer is van iedereen

pretentieus te zijn. Een zin die ik prachtig vond en voor mezelf in mijn dagboek opschreef is de volgende: Wie begrijpt wat er allemaal tegelijk gebeurt slaapt nooit meer.”

ALS WE ZINGEN van Merethe Lindström – Uitgeverij Oevers (2023) – 224 p.

Ruth: “Alweer een perfect boek van Merethe Lindström!
Al van bij de openingszin in het boek voelt men een zinderende spanning: Terwijl de baby sterft rennen we de deur uit om naar de nieuwe ijspegels te gaan kijken en de vele sneeuw die de voorbije nacht is gevallen.”

* * *

Als we zingen

DE VOORUITLEZER:

Paul Verhaeghe (°1955) is een Belgisch hoogleraar klinische psychologie en psychoanalyse.

Paul Verhaeghe leest voort uit zijn nieuwe boek Wijsheid – De Bezige Bij (2025) - 160 p.

Het beeldje op de cover is van kunstenares Sofie Muller en maakt deel uit van een reeks van zeven beeldjes. Deze albasten beeldjes worden tentoongesteld op de boekvoorstelling die doorgaat op donderdag 10 april 2025 in Theaterzaal Vooruit, Gent.

Paul Verhaeghe: “We verwarren nog steeds kennis met wijsheid en dat kan tot gevaarlijke gevolgen leiden. De verstorende factor bij kennis is meestal macht.

Wijs uitgelezen

Meningen zijn daarom nog geen waarheden en soms is zwijgen beter om de wijsheid een plek te geven.”

Een boek om te reflecteren.

* * *

De avond wordt afgesloten met een ontladende tombola waar men de boeken kan winnen die werden voorgesteld. (Er was geen boekenstand aanwezig)

Volgende Uitgelezen gaat door op dinsdag 29 april 2025 om 19u30 in De Vooruit

Ria Martens