De naweeën van de Tweede Wereldoorlog
Machteld
Siegmann debuteerde in 2019 met De kaalvreter’. Haar romandebuut
werd genomineerd voor de Boekhandelsprijs 2020 en de Hebban
Literatuurprijs, won de juryprijs en de publieksprijs van De Bronzen
Uil, en de CLO-Byblosprijs.
‘De
kaalvreter’ gaat over de trauma’s van een Joods onderduikkind en
het boerenbestaan medio de jaren zeventig. Een gezin raakt ontwricht
doordat de moeder iets traumatisch ontdekt uit haar verleden, iets
wat ze diep had weggestopt.
Het
is een mozaïekroman: vanuit
het perspectief van elk
van de vier
gezinsleden neemt Siegmann de lezer mee in
hun dagelijkse levens die worden beheerst door het
drama dat zich afspeelt in het gezin. Iedereen probeert het Leie naar
de zin te maken, maar zij ligt op bed, zorgt niet meer voor haar
gezin en
verzorgt zichzelf al helemaal niet meer.
Het
perspectief wisselt dus
tussen dat van een hardwerkende vader, een depressieve moeder, een
opgroeiende puber en een kind van
11. En de taal en stijl veranderen mee naar gelang het personage.
Mondjesmaat
verneem je via flashbacks meer over het verleden van Leie, over het
drama dat zich in haar prille jeugd heeft afgespeeld en waar ze zich
plots bewust van wordt op de begrafenis van haar pleegmoeder.
De
kaalvreter is een verhaal over afkomst, herinneringen,
schuldgevoel, verdriet en trauma. Het is prachtig geschreven en zit
knap in elkaar, de auteur weet de spanningsboog constant strak te
houden. Tot het einde.
Ondanks
het zware thema is De kaalvrete’ een roman die me kon bekoren.
Synopsis
Als Leie naar de begrafenis gaat van haar pleegmoeder bij wie ze in de oorlog was ondergebracht, komt ze achter een vreselijk geheim omtrent haar echte moeder.