Fraai verzonnen historische thriller
Emeritus politicoloog Hellema uit Utrecht treedt in het schrijversspoor van Simenon. Zijn Maigret is advocaat Bob De Winter, zijn Parijs het naoorlogse Amsterdam, met dezelfde sombere mensen, troosteloze cafés en verlopen hoeren. De pijp van Maigret is bij de hoogleraar geschiedenis vervangen door een Lucky Strike, de tijdgeest en de sfeer is dezelfde, de Seine is de Amstel, of toch niet?
Duco Hellema schrijft met grote kennis en veel details over het naoorlogse Amsterdam. Aan de Amstel herleeft de tijd, zijn fijn gestileerde beschrijvende schrijfstijl leert je alles over het arbeidersbestaan, armoede, rijkelui, kledij, auto’s, de woningnood, voeding, ontspanning, muziek, de alomtegenwoordige sigaretten, kortom, Amsterdam anno 1948 in geuren en kleuren. Meteen lees je ook over de kleine en grote politieke gebeurtenissen en organisaties van die tijd: de communisten, ondergrondse netwerken, spionage- en veiligheidsdiensten, en bijvoorbeeld over de strubbelingen van Nederland met de Indonesische Republiek.
Met de avonturen van zijn Bob de Winter-figuur lees je bij Hellema niet over grote moordpartijen, niet over superhelden, geen grote sensatie, wel over kleinmenselijke randfiguren, beschreven in een eenvoudige verhaallijn, goed opgebouwd en met een leuk plot.
Amsterdam, november 1948. De angst voor de Sovjet-Unie groeit ook in Nederland. De praktijk van advocaat Bob de Winter begint een beetje te lopen, ook al betreft het vaak saai werk. Dan wordt in de Amstel het lichaam van een man gevonden. De arme werkmansweduwe vraagt De Winter om uit te zoeken wat er is gebeurd. De politie gaat uit van een ongeval, of zelfmoord, maar zij vertrouwt het niet. Als De Winter aan de slag gaat, stuit hij op een muur van stilzwijgen. Niemand wil iets met de zaak te maken hebben. En De Winter begrijpt al snel waarom. De man in de Amstel had meer geheimen dan zijn lidmaatschap van de CPN.
Dit is de tweede Bob de Winter thriller. De advocaat was al aan zet in Rendez-vous in Praag dat verscheen in 2023. Toen kwam de speurder terecht in een wirwar van geheime diensten, inlichtingendiensten en oud-verzetstrijdersbolwerken die nog een appeltje met elkaar te schillen hadden. Ook die eerste thriller was een fraai verzonnen historisch werk, spannend, integrerend en over hetzelfde naoorlogse Amsterdam.
Synopsis
Amsterdam, november 1948. De angst voor de Sovjet-Unie groeit. Overal in de wereld lijkt het communisme in opmars. Nederland heeft bovendien ook zo zijn eigen problemen. De oorlog tegen de Indonesische Republik duurt voort, ondanks de inzet van tienduizenden militairen. Ook in economisch opzicht houdt het allemaal niet over. De Amerikanen zijn begonnen met de levering van Marshallhulp, maar daar is nog niet veel van te merken. Ondertussen begint de praktijk van advocaat Bob de Winter een beetje te lopen, ook al betreft het vaak saai werk. Dan wordt in de Amstel het lichaam van een man gevonden. De weduwe vraagt De Winter om uit te zoeken wat er is gebeurd. De politie gaat uit van een ongeval, of zelfmoord, maar zij vertrouwt het niet. Als De Winter aan de slag gaat, stuit hij op een muur van stilzwijgen. Niemand wil iets met de zaak te maken hebben. En De Winter begrijpt al snel waarom. De man in de Amstel had meer geheimen dan zijn lidmaatschap van de CPN. 'De man in de Amstel' is de tweede Bob de Winter-thriller. Eerder verscheen 'Rendez-vous in Praag'.