Het verhaal van een man die het lot niet in eigen handen neemt
Het levensverhaal van István wordt verteld in fragmenten die telkens een belangrijk knooppunt in zijn leven vertegenwoordigen. Als tiener wordt hij verleid door een oudere buurvrouw, daarna gaat hij in het leger en tenslotte komt hij in Engeland terecht waar hij zich opwerkt van buitenwipper tot rijke ondernemer. Bij bijna iedere wending in zijn leven worden hem beslissingen aangereikt waar hij meestal in meegaat. Zelfs de zeldzame keer dat hij zelf iets onderneemt loopt het uiteindelijk ook fout af. István is ook een man van weinig woorden, zijn favoriete antwoord is : "oké".
Maar toch is hij geen flets figuur, gaandeweg krijg je als lezer toch een zekere sympathie en begrip voor hem.
Szalay schrijft het verhaal in korte zinnen, in de tegenwoordige tijd. Daardoor kreeg ik het gevoel een journalistiek verhaal, zelfs een live verslaggeving te lezen. Ondanks die onderkoelde en objectieve stijl waarmee de auteur geen kant kiest in dit boek, krijg je als lezer toch enige sympathie (of toch zeker begrip) voor het hoofdpersonage. Ik vond heet een aangrijpend boek dat zeker bij de betere nieuwkomers hoort. Dat meende ook de jury voor de Booker Prize, want Het vlees staat voorlopig op de longlist.
Synopsis
Een opgroeiende jonge man die eenzaamheid van zich afschudt, omhoog en verder klautert en uiteindelijk terugkeert naar de eenvoud.