een historische thriller die je meeneemt doorheen Dublin in de jaren '30 waarin een wereld langzaam naar een catastrofe afglijdt
Dit is een historische thriller die de lezer meeneemt naar het Ierland van de jaren dertig – een land verscheurd tussen religieuze dogma’s, politieke machtsstrijd en een wereld die langzaam richting catastrofe glijdt. Het lijkt een klassieke misdaadroman: een jonge vrouw verdwijnt, een politieagent gaat op onderzoek. Maar onder dit ogenschijnlijk eenvoudige uitgangspunt schuilt een verhaal dat veel verder reikt dan het oplossen van een misdrijf.
Hoofdpersoon Stefan Gillespie is een politieman die zich niet laat vangen door heldenstatus of stoere clichés. Hij is een bedachtzaam figuur, geworteld in zijn principes, maar voortdurend in conflict met kerk en staat. Zijn pad kruist dat van Hannah Rosen, wier zoektocht naar antwoorden over de dood van een geliefde hem meesleept in een web van politieke en morele spanningen. Hun relatie, broos en geloofwaardig, vormt het emotionele hart van een roman die nooit simplistisch wil zijn.
Russell blinkt uit in sfeer. Dublin en Wicklow baden in mist en religieuze strengheid, terwijl het Vrije Stadje Danzig dreigt met de donkere wolken van opkomend nazisme. Je wordt als lezer serieus ondergedompeld in de historische en geografische context van Dublin, wie van Dublin houdt zal van dat boek houden. De manier waarop deze plaatsen tot leven komen, verraadt een schrijver die niet alleen spanning wil opwekken, maar ook geschiedenis wil laten ademen. De roman is zorgvuldig opgebouwd: geen zenuwslopende race, maar een gestage ontrafeling waarin iedere laag meer onthult van een wereld op drift.
Daarin schuilt ook de kracht – én de mogelijke valkuil – van dit boek. Wie snelle actie verwacht, zal het tempo traag vinden. Maar wie zich laat meevoeren, ontdekt een thriller die niet alleen een misdaad oplost, maar ook vragen stelt over macht, geloof en verantwoordelijkheid. Russell schrijft zonder sensatiezucht, met oog voor detail en menselijkheid, en maakt van zijn debuut een verhaal dat prikkelt én beklijft.
The City of Shadows is geen boek dat je achteloos uitleest. Het vraagt aandacht, maar geeft er inzicht en intensiteit voor terug. Een misdaadroman die boven zichzelf uitstijgt, en die na de laatste pagina nog lang in het hoofd blijft rondwaren.