Het sequel op 'De plot'. De antiheldin waar je niet anders dan sympathie kan voor hebben
Anna Williams-Bonner heeft haar zaken goed geregeld. Nu haar man, de bestsellerauteur Jacob Finch Bonner, er niet meer is en ook de anonieme beschuldigingen van plagiaat die hem zo kwelden eindelijk zijn verstomd, leeft ze tevreden verder als schrijversweduwe. De royalty’s van zijn boeken voorzien ruimschoots in haar onderhoud, waardoor ze zich volledig kan wijden aan haar eigen debuutroman: ‘Het nawoord’. Want hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om zelf een bestseller te schrijven?
Wanneer Anna’s boek verschijnt en ze zich koestert in de lof van critici en lezers, duiken plots fragmenten op van een roman die ze nooit meer had willen terugzien – een roman die in feite niet eens meer zou mogen bestaan. Dat die teksten opnieuw opduiken, betekent dat er iets grondig mis is gegaan, en dat iemand veel meer weet dan goed is: over haar overleden broer, haar gestorven echtgenoot en over Anna zelf. Wat wil de afzender van deze stukken? En waartoe is die persoon in staat? Anna heeft te hard gewerkt om te verliezen wat haar het dierbaarst is: het recht op haar eigen verhaal. Ze is tenslotte – daarover is iedereen het eens – een meesterverteller.
In De sequel schenkt Jean Hanff Korelitz haar lezers opnieuw een antiheldin voor wie je onmogelijk géén sympathie kunt voelen. Het is een heerlijk spannend boek waarin de auteur de uitgeverswereld niet alleen belicht, maar ook genadeloos fileert.
Het vervolg sluit naadloos aan op Het plot, en dat is precies zoals het hoort. Opnieuw draait alles om de wereld van schrijvers, boeken en uitgeverijen – een wereld die Korelitz met scherpe pen en veel ironie op de korrel neemt. Het is wel belangrijk om met het eerste boek te beginnen, want daarin worden de fundamenten gelegd voor de personages en gebeurtenissen die in De sequel cruciaal blijken.
Anna, die we kennen uit Het plot, is geëvolueerd tot een vrouw die veel heftiger, harder en complexer is dan voorheen. Ze handelt volgens haar eigen, soms meedogenloze logica, maar Korelitz laat ons diep genoeg in haar hoofd kijken om te begrijpen waarom. Hoe genadeloos haar daden ook zijn, je kunt niet anders dan sympathie voor haar voelen.
Aanvankelijk vreesde ik dat dit boek te veel op zijn voorganger zou lijken, omdat Anna ook hier verontrustende berichten ontvangt na het succes van haar roman. Maar het tegendeel is waar: de nieuwe boodschappen zijn van een heel andere orde en raken aan een totaal ander, veel persoonlijker probleem.
Het plot vond ik subliem, maar Het vervolg is minstens even intelligent en scherp geschreven – goed voor nog meer spanning, verrassing en literaire finesse.
Synopsis
Als haar man, bestsellerauteur, is overleden besluit zijn weduwe zelf te gaan schrijven. Haar boek wordt goed ontvangen maar dan krijgt ze fragmenten van een roman toegestuurd die ze nooit meer verwachtte terug te zien, een roman die niet eens meer zou mogen bestaan.