Een beklijvend verhaal over diverse thema's
Op de opening van de Boekenbeurs 2014 kreeg Kris
Van Steenberge (°1963) de Debuutprijs 2014 voor zijn roman
‘Woesten’. Eerder ontving Van Steenberge voor hetzelfde boek ook
de publieksprijs en de juryprijs van De Bronzen Uil 2014 voor beste
Nederlandstalige roman én de lezersprijs van Het Betere Boek, het
jaarlijkse literatuurfestival in Gent.
‘Woesten’ speelt zich af tegen de achtergrond
van de Eerste Wereldoorlog en vertelt het verhaal van Naamloos, een
misvormde en daarom door de samenleving uitgestoten man, en zijn
tweelingbroer, de populaire Valentijn.
Het verhaal wordt vanuit het standpunt van vier
mensen geschreven: de moeder, de vader, Naamloos en Valentijn. Elk
van de vier verhaallijnen tonen een werkelijkheid zoals deze door die
bepaalde persoon wordt ervaren. Het is pas als je alle betrokken
partijen hebt gehoord/gelezen, dat je je een idee kan vormen hoe de
vork precies aan de steel zit. Het vijfde deel (slot) wordt door de
tweeling verteld als waren ze één persoon. Wellicht is deze liefde
tussen de broers de enige vorm van liefde die overleeft in dit boek.
Het is opmerkelijk dat de vier verhaallijnen geen
herhalingen bevatten, ze vullen elkaar aan en geven telkens nieuwe
stukjes informatie, waardoor een vorige verhaallijn wordt aangevuld
of uitgediept. Over dit boek is heel goed nagedacht, dit schrijf je
niet zonder eerst een schema op te stellen van wie-wat-waar.
‘Woesten’ is geen oorlogsroman sensu stricto. De oorlog speelt zich voor de personages van ‘Woesten’ meer af op het persoonlijke niveau dan op wereldvlak. De maatschappelijke problemen (oorlog, dorpsmentaliteit aan het begin van de twintigste eeuw, klassenverschillen) vormen het breder kader waarin zich persoonlijke tragedies afspelen, de ene al minder tijdsgebonden dan de andere. Sommige tragedies zijn van alle tijden: afwijzing omwille van uiterlijke kenmerken, pesterijen, geroddel, seksueel misbruik door religieuzen, moord, stukgelopen relaties, ...
Eigenlijk is het
moeilijk te vatten dat de auteur al deze thema’s in één roman
heeft samengeperst, maar dat die toch vlot leesbaar is en boeit van
begin tot einde.
Synopsis
Een Vlaams dorp, eind negentiende eeuw. Elisabeth, gevangen in een ongelukkig huwelijk met de arts Guillaume, bevalt van een tweeling. De eerstgeborene is Valentijn, een prachtig zoontje, het tweede kind is zo misvormd dat de vader hem zelfs geen naam wil geven. Nameloos blijft echter in leven. Dan kondigt de Eerste Wereldoorlog zich aan.