"Het is een spel binnen het spel." (pag. 321)
In
De draaischijf schetst
Tom Lanoye een indringend portret van Alex Desmedt, een kunstenaar
die na de oorlog de machtspositie wordt
verweten
die hij in de oorlog bekleedde als algemeen directeur van enkele
Antwerpse theaters. Enerzijds kon hij zich in die positie onbelemmerd
uitleven als vertaler, regisseur en acteur, anderzijds bood dit een
perfecte dekmantel voor zijn Nederlands-joodse vrouw
Lea Liebermann.
Tom
Lanoye schrijft over collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog. De
hoofdpersoon in het boek wil eigenlijk maar één ding: zich
bezighouden met toneel, zijn grote passie. In
de mate van het mogelijke probeert Alex
Desmedt
politiek neutraal te blijven, in
tegenstelling tot zijn
broer Rik, een beroemde
dirigent
die openlijk de kant van de nazi’s kiest. De
broers staan aan
de top van het Antwerpse culturele leven en dat maakt hun positie
niet altijd even makkelijk.
Alex
wordt geconfronteerd met
de dunne grens
waarop hij
moet balanceren tussen
niet
openlijk
de
kant te
kiezen van de bezetter en
van het regime dat zijn werkgever is,
en
tegelijk
deze toch ter wille te zijn om zijn ambitie op de planken te kunnen
waarmaken én vooral om zijn geliefde joodse echtgenote te kunnen
beschermen.
De
titel
De draaischijf verwijst naar een mechaniek die Alex Desmedt voor de oorlog had ingevoerd: een roterende schijf waardoor een gedeelte van het podium kan draaien, wat snelle decorwisselingen mogelijk maakt. Op het einde van de oorlog wordt hij in Den Haag uitgenodigd om dergelijke mechanische draaischijf operationeel te maken voor de voorstelling van het toneelstuk Faust, gespeeld door een Duits gezelschap. Op de première van dit stuk ontmoet Alex Desmedt de nazi’s Göring en Goebbels.
De
draaischijf verwijst eveneens naar het snel wisselende decor in het
politieke landschap: de inval en bezetting door de Duitsers,
compromitterende
ontmoetingen en situaties die Alex later in opspraak brengen, het
onderduiken in het buitenland, de terugkeer naar Antwerpen, de
rechtsvervolging …
Ook
in het privéleven van Alex Desmedt verandert het decor constant:
Antwerpen, Den Haag, Parijs. Hij maakt bochten van 180 graden om op
gewiekste wijze zijn ambities te kunnen realiseren, hij wil zowel met
zijn joodse echtgenote als met zijn nazistische broer een goede
relatie en moet zich daarvoor in bochten wringen, wat niet altijd
lukt als ze met hun drieën samen zijn. Alex Desmedt is veel meer een
opportunist dan een collaborateur.
Alex
en Rik zouden geïnspireerd zijn op de broers Joris en Hendrik Diels,
de figuur van Lea op actrice Ida Wasserman. Ook al vermeldt Lanoye
dat zijn roman louter fictie is, het speelt zich af voor, tijdens en
na WOII en er zijn veel historische feiten in opgenomen en
beschreven, onder andere de grote razzia’s te Antwerpen in 1942,
het bombardement door de geallieerden op Mortsel Oude God in 1943, de
V2-bom op cinema Rex in 1944.
Evaluatie
Het
verhaal komt traag op gang, maar eenmaal op dreef, stijgt de spanning
navenant.
Lanoye
kan als theaterkenner en auteur van talrijke toneelstukken, in dit
werk zijn liefde voor het toneel kwijt. Daarom is De Draaischijf
des te meer te genieten voor wie houdt van (klassiek) theater én
bovendien nog interesse heeft in een stuk oorlogsgeschiedenis.
Terechte winnaar van de Boon 2023 publieksprijs.
Synopsis
Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt in Antwerpen veranderen de levens van een theaterdirecteur, een actrice en een componist ingrijpend, en moeten zij keuzes maken met verstrekkende gevolgen.