Een bijbel voor liefhebbers van grafisch goed
Grafisch ontwerper en illustrator Johny Bekaert tekent al zijn hele leven en dialogeert hier vanachter zijn tekentafel met ‘god’. Maar hoe kun je dat verbeelden?
Bekaert draait er zijn hand niet voor om, bij hem komt de messias soms in verrassende gedaantes, terwijl hij maar wat zit te kriebelen. Dat laatste is niet over het hoofd te zien – letterlijk én figuurlijk, want ook de manier waarop de graphic novel Och God! (2023) van een paar doodles rijpte tot een hilarisch verhaal van 300 beelden in vier delen ‘kriebelt’.
Maar zijn grootste huzarenstukje is dat hij erin slaagt dicht bij de klare lijnstijl te blijven, terwijl zijn hoofdpersoon zijn tekentafel zelfs niet verlaat! (correctie: op één beeld is hij niet te zien). Zo kan de lezer niets anders dan focussen op de tekenaar zelf en de god die hem lastigvalt, door altijd aanwezig te zijn, door provocerende uitspraken te doen als ‘de mens is een dinosauriër’ en doet maar wat met zijn ‘ongelovige prietpraat’. God is dan weer irritant door vervelend gejodel , door fake news,... tot het actuele einde toe, waarin ‘god‘ héél veel van de mens lijkt geleerd te hebben.
De dialoog is direct, soms ernstig en humoristisch tegelijk, en evolueert van ‘de toren van Babel’ en de Romeinen tot de religieuze gevoeligheden van vandaag. Waarbij we ook de tekenaar zelf beter leren kennen, zowel zijn trauma’s en frustraties als zijn gedrag en humeur. Soms zijn er ‘dagen dat niets lukt’ (met verfrommelde tekeningen), soms staat hij als een feniks terug op uit zijn gruzelementen.
Bijzonder is ook de vormgeving van deze graphic novel: er staat maar één beeld per pagina – ook alweer een focuspuller – en de tekeningen zijn eenkleurig, zonder ingekleurde vlakken. Dat houdt de lezer bij de les en bij elke grimas of beweging van het ‘zelf-ventje’ zoals Johnny Bekaert zijn hoofdpersoon in het naschrift noemt. Let ook op de zinvolle blanco’s in de beeldenreeks. Het boekje komt in zakformaat, gebonden, op stevig en helderwit papier, met inktblauwe schutbladen en rode steunkleur op omslag en rug. Een bijbel voor liefhebbers van grafisch goed.
Wie meer wil weten over Bekaerts geregeld bekroonde grafisch werk, ontwikkelde lettertypes, logo’s, posters, zijn publicaties en werk voor internationale tijdschriften en designprojecten of voor de tentoonstellingen in het Huis van het Beeld / Maison de l’Image (Brussel) kan terecht op zijn website, niet enkel een ommetje waard voor graphic novel-lezers: https://www.johnnybekaert.be/index.html
Als uitgever van Poespa Producties (https://www.johnnybekaert.be/poespa-index.html) bracht hij onder meer werk van/over Jean Ray (John Flanders) op de markt, ook sprookjes en ‘zwarte’ novellen, de verhalenreeks Achter een Gentse gevel (door Peter de Backer) en sinds 2023 het halfjaarlijkse tijdschrift In Tenebris (‘voor fantastiek & mysterie’). Zie hiervoor de leestip van Bruno Lowagie: https://www.gentleest.be/leestips/de-gentse-fantastiek-veelbelovend-eerste-deel-uit-naar-ik-hoop-een-hele-reeks