Joël Neyt
Leestip van Joël Neyt
Op zoek naar schoonheid, waarheid, twijfel, muziek, dramatiek, poëzie, taal, ... als ik boeken lees.

Een Gentse maestro dirigeerde het Kursaalorkest in Oostende

29 december 2024

James Ensor (1860-1949), de gevierde schilder in 2024 (75 jaar overleden) wandelt het boek in en uit: inleiding in 1905; epiloog anno 1920. Na de inleiding opent een ‘tableau vivant’ van de geschiedenis van het internationale kuuroord Oostende tussen circa 1865 en 1914.

Als nooit volleerd amateur-zanger, muziekliefhebber en lezer van historische romans en non-fictie, heb ik onbevangen genoten van het boek van auteur en passioneel cultuurmens Kurt Van Eeghem.
Het hoogtepunt is ongetwijfeld Oostende als toenmalige muzikale topstad – een magneet voor beroemde componisten en solisten. Ik beperk mij tot enkele namen uit een uitgebreide ‘catalogus’: Camille Saint-Saëns, Johann Strauss jr. , Eugène Isaÿe, Enrico Caruso, Pablo Casals, Lalla Miranda, Selma Kurz, Stefi Geyer ... enz.
Zij kunnen rekenen op het internationaal gerenommeerde Kursaalorkest onder leiding van o.m. Léon Rinskopf (Gentenaar van geboorte; kind van een textielarbeidster en een zakenman) en onder het bewind van Georges Marquet (in Seraing bij Luik geboren; kind van een schipper en een variétéartieste) die het Kursaal en het geïntegreerde casino zakelijk doet floreren.

Bijzonder is ook dat een jonge Oostenrijkse schrijver uit Wenen, Stefan Zweig, in contact met de dichter Emile Verhaeren en beroemd met het klassieke De wereld van gisteren (1944), al in 1902 over bezoekers van Oostende schrijft:
“Voor deze gasten is een zomervakantie geen verpozing, geen rustpauze, maar juist een fonkelende schakel in de eindeloze keten van mondaine genoegens’.
(p. 71 in het boek uit 2023 van Kurt Van Eeghem; p. 7 in Het land tussen de talen : reportages uit België / Stefan Zweig ; vertaald door Els Snick ; geïllustreerd door Koen Broucke en met een nawoord van Piet Chielens, gepubliceerd in 2022).

Ook de kanttekeningen worden door Kurt Van Eeghem niet geweerd: de tegenstellingen tussen de rijken die aanwezig zijn tijdens het ‘Saison des Bains’ (jaarlijks van circa april tot en met september) in Oostende ‘La Reine des Plages’ en de doordeweekse arme (vissers)bevolking; de (financiële) invloed van toenmalig “weldoener” Leopold II die mede zorgt voor een nieuw Kursaalgebouw uit 1878 (vernietigd in 1940 door de Duitsers; in 1950 een nieuw gebouw door architect Léon Stynen) en de architecturale uitbreiding van de promenade; het ‘einde van het sprookje’ met de Eerste Wereldoorlog.

In een verantwoording drukt de auteur Kurt Van Eeghem zijn dank uit aan musicologe Ann Casier wier onuitgegeven licentiaatsscriptie Het muziekleven in het Kursaal te Oostende tussen 1852 en 1914 de belangrijkste bron is voor het boek. Casier verwijst ook naar de ‘kolossale muziekbibliotheek van het Kursaalorkest’. Ook in de Oostendse stadsbibliotheek kon Van Eeghem o.m. de programmabrochures van het Kursaal raadplegen en voor beelden van historisch Oostende deed hij een beroep op de website van de Heemkundige Kring De Plate.

Joël Neyt
Leestip van Joël Neyt
Op zoek naar schoonheid, waarheid, twijfel, muziek, dramatiek, poëzie, taal, ... als ik boeken lees.

Oostende in de belle époque : het zwierige tijdperk van Ensor
Titel:
Oostende in de belle époque : het zwierige tijdperk van Ensor
Auteur:
Kurt Van Eeghem
# pagina's:
270 p. : illustaties
Uitgeverij:
Pelckmans
ISBN:
9789463376044
Materiaal:
Boek
Onderwerp:
Oostende ; geschiedenis, Belle époque

Gerelateerde leestips