#MeToo genuanceerd
Toen
enkele jaren geleden de
#MeToo-beweging losbarstte, had
iedereen daar meteen een mening over: de slachtoffers hadden te
lang gewacht om ermee naar buiten te komen,
dus zo erg zal het wel niet geweest zijn
- vond de ene. Waar rook is, daar is ook vuur – zo dachten anderen
erover. Er waren (en
zijn nog altijd)
evenveel meningen als mensen die menen er iets zinnigs over te zeggen
te hebben.
Eén
ding is duidelijk, bepaalde
grenzen worden
soms
niet
gerespecteerd en
die grenzen zijn
niet
altijd
duidelijk afgebakend.
Zelfs
al gebeuren de intimiteiten in eerste instantie met wederzijdse
toestemming: ook
dan kunnen grenzen nog
worden overschreden.
En
daar heeft Maaike Neuville het over in haar debuutroman Zij.
De
hoofdpersoon is Ada Peeters, een actrice die op tournee is met een
monoloog die ze zelf heeft geschreven. Die avond staat ze daarmee op
het podium in Antwerpen, de stad waar de leraar woont met wie ze als
studente een verhouding heeft gehad. Ze vraagt zich af of de man naar
de opvoering zal komen kijken, het maakt haar zenuwachtig.
Het verhaal speelt zich af in een tijdspanne van 24 uur en begint op de ochtend van de dag waarop ze in Antwerpen Ifigeneia gaat vertolken. Ada masseert haar lichaam met warme olie, een rituele en heel fysieke handeling waarmee de actrice zich voorbereidt op haar rol.
Het
vooruitzicht om misschien
met haar
vroegere
theaterdocent
geconfronteerd te worden, zet Ada aan het denken, niet enkel over de
relatie die
ze had
met deze man, maar ook die
met andere mannen met wie ze intiem is geweest toen ze nog bitter
jong was. Ze vraagt zich af of ze toen
verliefdheid niet met bewondering
heeft
verward, of die mannen wel het recht hadden om met haar te vrijen,
ook al zei ze zelf
ook nooit
neen. Ook
al gebeurde het telkens met wederzijdse toestemming.
Maaike
Neuville spreekt
geen oordeel uit. Ze laat Ada zich afvragen of die mannen haar
eigenlijk wel gebruikt hebben, of ze al
dan niet misbruik
hebben gemaakt van hun machtspositie. Had zij zich beter moeten
verzetten en die mannen een halt toeroepen – ook al was ze
eigenlijk wel gecharmeerd door
hun aandacht? Het
is alsof Ada nu pas de grenzen trekt waar ze als studente geen besef
van had.
Via
Ada Peeters geeft Maaike Neuville een genuanceerd beeld over de
#MeToo-beweging,
niets
is zwart-wit. Ook
als je het zelf hebt meegemaakt, is het blijkbaar niet duidelijk of
er überhaupt
sprake
is van schuld en zo ja: wie dan de schuldige zou
zijn?
In
veel situaties
is het een dubbeltje op zijn kant. Wie verleidt en wie gaat te ver?
Wie neemt
het initiatief en wie zit met de kater achteraf? Als mensen die erbij
betrokken waren er al over twijfelen, hoe zouden buitenstaanders er
dan kunnen over oordelen?
Het
verhaal is één lange gedachtestroom van Ada – of van Maaike
Neuville zelf – vol onzekerheden, hunkering naar erkenning en
twijfel over het eigen kunnen.
Er zijn zoveel overeenkomsten tussen de auteur en het hoofdpersonage, bijvoorbeeld qua leeftijd en carrière, dat Zij. wel zo goed als zeker een autobiografische insteek heeft. En wellicht heeft de bekendheid van de auteur als actrice en regisseuse ook wel een impact op het succes van haar debuutroman, maar dat neemt niet weg dat Zij. een zeer actueel thema behandelt en bespreekbaar maakt.