Hoe geld het boekenvak verandert
André Schiffrin is een toonaangevende Amerikaanse auteur die lange tijd bij Pantheon Books (onderdeel van Random House) heeft gewerkt en in de jaren ’90, toen de boekenbusiness in het slop geraakte, zijn eigen uitgeverij The New Press oprichtte. Schiffrin heeft de grote veranderingen in het boekenvak meegemaakt: van kleine, gezellige uitgeverijen waar de redacteur en uitgever een nauw contact onderhielden met de auteur en proactief op zoek gingen naar interessante, inspirerende en intellectuele werken tot een uitgeverij als geldbelust bedrijf dat zich alleen maar wil bezighouden met boeken die het grote geld zullen opleveren.
Hoewel het boek heel Amerikaans en anekdotisch aanvoelt - je wordt om de oren geslagen met namen van kleine en grotere uitgeverijen en de redacteurs en uitgevers die daar werkten, van wie ik niet altijd de naam kende - heeft het boek toch een herkenbare moraal die het de moeite waard maken om de 180 pagina’s eens door te lezen. De boekenwereld is veranderd door grote bedrijven die uitgeverijen opkochten en zich focussen op de grote massa. De best verkochten boeken in België zijn ook nog steeds de kookboeken en Schiffrin toont aan hoe jammer dat is, hoeveel goede literatuur we waarschijnlijk missen omdat geen uitgever het risico wil nemen dat het boek misschien geen miljarden op zal brengen. Het boek is in die zin herkenbaar en daardoor erg leesbaar: naast af en toe een opmerkelijke naam te zien verschijnen - waaronder Donald Trump en Roy Cohn, die ik niet in een boek over boeken had verwacht - geeft de auteur ook een (ietwat pessimistische tendens weer die vandaag ook nog steeds aanwezig is: het failliet van kunst en nieuwe ideeën omdat geld altijd op de eerste plaats zal komen. Als het niet oplevert, heeft het geen waarde. Dat is misschien de reden waarom een experimentele auteur ook vandaag nog steeds laag aan de grond zit, maar een bekende kok wel miljoenen boeken verkoopt.
De Boeken Business is een verouderd werk en zal je misschien af en toe vervelen door de grote anekdotiek die zich soms lijkt te herhalen, maar tegelijkertijd spreekt er een grote liefde voor het boekenvak uit, een liefde die door de lezers van dit platform zeker gesmaakt zal worden.