Grasduinen en filosoferen met of zonder Spinoza
Mijn eerste indruk van het boek was niet zo denderend en dit zeker in de eerste paar tientallen bladzijden. Het verhaal komt heel chaotisch over want bij het lezen krijg je de indruk dat je een “klad” van een dagboek leest. De auteur geeft de indruk zomaar wat te noteren omdat ze zich nu eenmaal heeft voorgenomen elke ochtend een aantal bladzijden te schrijven. Ze zegt af en toe dat ze een aantal stukken zal moeten schrappen omdat ze te persoonlijk zijn, maar je hebt die passages zelf net gelezen …? En het boek is tenslotte al gedrukt! De eerste keren vond ik dat storend, maar achteraf gezien wel briljant, want de auteur geeft je het gevoel dat je iets leest wat niet iedereen te lezen zal krijgen.
Het is
ook verwarrend dat alle personages niet bij naam worden genoemd, maar
enkel met de beginletter van hun naam. Maar ook dat went tenslotte.
Eenmaal
de chaotische manier van vertellen gewend, kreeg ik meer aandacht
voor de prachtige manier waarop Moors alles verwoordt, voor de
interessante stellingen en beeldspraak. Voorbeeld van die
beeldspraak: Moors beschrijft de wereld van de literatuur, de
geestelijke wereld als een parallel universum (blz. 209):
“ (…) Zodra je je in de wereld van de geschreven taal begeeft,
betreedt je een ruimte, een manier van ademen en zijn en
voortbewegen. De kunst bestaat er dan niet in om zoveel mogelijk van
jezelf te transporteren naar die andere wereld die zich altijd maar
weer voor je uitstrekt als een groot en oneindig territorium (…) De
kunst bestaat er misschien gewoon in te weten dat die enorme stroom,
dat continuüm, wel degelijk voortdurend in beweging is en sprankelt
van leven.”
In de
synopsis staat te lezen:
In Mijn nachten met Spinoza brengt Els Moors gedurende exact
48 dagen aan de hand van de 48 door Spinoza gedefinieerde affecten
(impulsen tot handelen, zoals begeerte, hoop, afgunst, medeleven,
wellust) getrouw verslag uit van alle gebeurtenissen in haar eigen
leven. Het resultaat is een rauw en openhartig zelfonderzoek, het
verslag van een zomer vol oude en nieuwe liefde, verwachtingen,
ontgoochelingen, dagdromen en onverwachte ontmoetingen. De realiteit
in deze roman overtreft moeiteloos de fictie. Wat beklijft is het
verlangen om de essentie van het mens-zijn in woorden te vatten.
Inderdaad staat
boven elk van de 48 hoofdstukken één van de door Spinoza
gedefinieerde affecten vermeld. Maar het verband tussen het affect en
hetgeen in dat hoofdstuk wordt beschreven, was me niet altijd (lees:
meestal niet) duidelijk. Of er überhaupt een verband is? Dat weet de
auteur zelf ook niet zo goed, zoals blijkt op blz. 106-107:
“(…) Ik weet al niet meer of alles wat ik zit op te schrijven op
de een of andere wijze verband houdt met elkaar. Het enige verband
ben ik hoogstwaarschijnlijk zelf, maar dat lijkt me verband genoeg,
dat en het feit dat ik elke ochtend schrijf, vooraleer ik met al het
andere begin, en dat ik mezelf heb verplicht dagelijks een affect van
Spinoza in beschouwing te nemen, zonder het affect ook echt in
beschouwing te nemen. (...)”
En op blz. 150:
“(…) Waarom zou ik bang zijn voor de onredelijkheid en de chaos
die ik voor mezelf ben, chaos is niet meer dan de oorsprong van de
orde. Ik wil toch juist die chaos van mezelf vasthouden, en hopen dat
wie dit leest, de orde in de chaos ziet, omdat hij hem aan zal vullen
met zijn eigen chaos. Dat is juist waar Spinoza niet kan in geloven.
In de genezende kracht van de herkenning. Mijn bestaan deint voort in
de levens van vele anderen. Voor Spinoza is empathie de vergissing
die de mens maakt, omdat hij in essentie enkel het recht van de
sterkste kan begrijpen. Terwijl mens-zijn voor mij juist het
omgekeerde betekent. (...)”
Vooral in het tweede
deel geeft Els Moors prachtige beschrijvingen van enkele standpunten
die ze inneemt, onder andere in verband met het klimaat op blz.
137-138:
“(…) Later zullen ze aan ons vragen: maar hoe leefden jullie in
die tijden, hoe konden jullie al die rampen zo onbewogen uitzitten,
en het antwoord zal waarschijnlijk zijn dat wij ons voornamelijk
hebben verveeld. Dat wij het gevoel hadden dat we er niets aan konden
veranderen, dat het alleen maar altijd opnieuw over onze hoofden werd
beslist. Ook als we dachten dat we anders waren, en dat we de beste
bedoelingen hadden, en dat we in de revolutie geloofden, zagen we
geen enkele manier waarop we ons konden verenigingen. (...)”
Besluit
Aan de hand van de
affecten van Spinoza, probeert de auteur die zichzelf E. noemt in het
boek, orde te scheppen in de chaos van haar gevoelsleven. Niet enkel
haar persoonlijke gevoelens komen daarbij aan bod, maar ook haar
standpunt ten opzichte van enkele reële problemen van de samenleving.
Precies zoals het op
de achterflap staat beschreven: autofictie op het scherp van de
snede: openhartig, filosofisch en geestig.
Synopsis
Els Moors brengt gedurende exact 48 dagen aan de hand van de 48 door Spinoza gedefinieerde affecten (impulsen tot handelen, zoals begeerte, hoop, afgunst, medeleven, wellust) getrouw verslag uit van alle gebeurtenissen in haar eigen leven.