Over kunstenaarschap en kinderwens, scheppen en baren
Componiste Alice Augustus heeft een grote compositieopdracht gekregen. Ze verkeert op het toppunt van haar kunnen en een magnum opus is in zicht. Maar vrijwel niemand weet dat ze onder pseudoniem haar geld verdient met het schrijven van reclamedeuntjes. Ondertussen zeult ze een problematische, liefdeloze jeugd, een verwarrend liefdesverleden en een grote kinderwens mee. Het is niet licht allemaal, maar wel boeiend. Net als in de vorige twee romans is de professionele muziekwereld het decor van deze roman.
Enquist legt in Sloop een verband tussen ‘vruchtbaarheid’ in het creëren van kunst en vruchtbaarheid bij zwangerschap. Kan je tegelijkertijd kunst maken én met je kind bezig zijn? Complex om daar uit te geraken. Anna voelt zich bovendien vaak een buitenstaander en lijdt aan een minderwaardigheidscomplex. Ook de componist Haydn speelt een grote rol. Alice spiegelt zich vaak aan het leven van Joseph Haydn: hoe deze componist, ondanks verdriet en frustratie, toch doorging met zijn kunst. En dat wordt allemaal opgehangen aan het verhaal over de muurschildering ‘Touwspringend meisje’ van Co Westerik, dat in 1988 door een sloopkogel werd neergehaald - en terug zal herrijzen. De roman begint op het moment dat Alice online naar de afbraak van dit kunstwerk kijkt. De vele diverse elementen verwijzen hoe dan ook naar het leven en de jeugd van Alice.
Deze roman is klasse. Een strak gecomponeerd verhaal, mooi beheerst verteld, met twee thema's die in de doorwerking één blijken te zijn: scheppen en baren. Met mooie dialogen en absoluut geloofwaardige personages. Maar ook psychologisch doorzicht, veel wijsheid, én een talent om haar passie voor de klassieke muziek over te brengen. Enorm van genoten!