"Thriller" met een knipoog
Het verhaal begint met een interview over vervalste schilderijen. Meteen is de toon gezet.
Fabian de Ligt heeft
een drankprobleem en is leraar geschiedenis op het Stanislas college
in Delft, dat van oorsprong een academie is die werd opgericht door
de Jezuïeten. Fabian is een proefschrift aan het schrijven over de
schilder Johannes Vermeer en diens relatie met de Jezuïeten. Daarom
wil hij Jezuïetenpater Ignatius Kempers interviewen die in een
verzorgingstehuis verblijft. Dit bezoek loopt anders af dan verwacht
en wanneer Fabian een onafgewerkt manuscript van de pater wegneemt,
beginnen voor hem de problemen.
David is een rijke
kunsthandelaar met een opmerkelijke hobby, welke voortvloeit uit het
feit dat hij verwant is aan Han Van Meegeren, kunstschilder en
meester kunstvervalser (van onder andere Johannes Vermeer).
Pas naar het einde
toe vloeien beide verhaallijnen in elkaar.
De korte
hoofdstukken, afwisselend vanuit het gezichtspunt van één van de
twee hoofdpersonages Fabian en David, eindigen meestal met een nieuw
gegeven, waardoor de spanning strak wordt gehouden, maar tot échte
suspense komt het (naar mijn aanvoelen) niet. Ik vind dit boek eerder
een goede en spannende roman dan een thriller.
Ik vroeg mij af
waarom boven elk hoofdstuk eigenlijk “Fabian” of “David”
vermeld staat, terwijl het overduidelijk is vanuit wiens optiek het
telkens geschreven is. Eén keer lijkt het zelfs fout: bij hoofdstuk
95 (pag. 340) staat bovenaan “Fabian” terwijl het over David gaat
die in het Rijksmuseum de tentoonstelling van Vermeer bezoekt. (Maar
dit is wellicht muggenzifterij, of ik heb iets over het hoofd
gezien.)
Het nieuwste boek
van Jeroen Windmeijer is vlot en heel beeldend geschreven, met kennis
van zaken. Wie Delft kent, kan blindelings de weg volgen die de
personages in het boek afleggen doorheen het centrum van de stad ; de
straten en pleinen worden in detail beschreven. Wie Delft niet kent,
kan het leren kennen aan de hand van het stadsplannetje met Vermeer-wandeling achterin het
boek.
De auteur beschikt
over een uitgebreide kennis van schilderkunst in het algemeen en
Johannes Vermeer in het bijzonder. Hij heeft er zeker een gedegen
studie van gemaakt. Dit blijkt alleen al uit de lange literatuurlijst
die op het einde van het boek is opgenomen. Interessant voor wie er
meer wil over weten. Het boek is sowieso leerrijk, je komt ook veel
te weten over de Jezuïeten.
Omdat er zo weinig over Johannes Vermeer bekend is heeft Jeroen
Windmeijer een mooi verhaal kunnen verzinnen. De grens tussen
realiteit en fictie trekt hij met een knipoog. Mooi meegenomen dat
“De schaduw van Vermeer” verscheen in 2023: het jaar van Vermeer.
Dit boek is het
eerste van een trilogie. In navolging van de eerdere werken van
Jeroen Windmeijer: de Leiden-trilogie en de Zuid-Amerika-trilogie. Ik ben alvast
benieuwd naar de volgende twee delen van deze Delft-trilogie!
Synopsis
Een geschiedenisdocent wordt zelf doelwit door zijn betrokkenheid bij het onderzoek naar de verdwijning van schilderijen van Johannes Vermeer.