Linda De Geest
Leestip van Linda De Geest
We all have our time machines, don’t we? Those that take us back are memories … And those that carry us forward, are dreams. (H.G. Wells, The Time Machine)

Geromantiseerde geschiedenis van een kunstenaar en zijn muze

14 maart 2021

Luc Corremans is sinds zijn prille jeugd gefascineerd door de Eerste Wereldoorlog. Hij schrijft voornamelijk non-fictie over geschiedenis en kunst. Momenteel werkt hij aan een triologie over sterke vrouwen.

Het eerste deel Jeanne verscheen eind 2020. Hoofdpersonage is Jeanne Hébuterne (1998-1920), een meisje uit een burgermilieu. Ze studeert schilderkunst aan de Académie Colarossi te Parijs en leert daar in 1917 de veertien jaar oudere Amedeo Modigliani (1884-1920) kennen op wie ze later passioneel verliefd wordt.

Het boek dompelt je vanaf de eerste bladzijden onder in de sfeer van Parijs ten tijde van de belle époque. Als lezer flaneer je in gedachten mee door de straatjes van Montmartre en Montparnasse en ik denk dat vele lezers met mij de bijna onbedwingbare hunkering naar Parijs voelen, om onder andere op de begraafplaats Père-Lachaise te gaan ronddwalen, op zoek naar de vele graven die worden beschreven in het boek. Je waant je in Parijs en/of je wil er naartoe!

Jeanne is ingedeeld in 99 hoofdstukken (niet toevallig!) telkens met een eigen titel en soms ook een citaat uit dat hoofdstuk als ondertitel. In elk hoofdstuk krijg je nieuwe verhaallijnen en personages opgevoerd, wat aanvankelijk een beetje extra aandacht vraagt. Maar gelukkig zit er in het boek een foldertje met een namenlijst, waarin bij elk personage een woordje uitleg staat. Deze lijst heb ik regelmatig geraadpleegd en ze helpt echt wel om doorheen de 547 bladzijden te blijven onthouden wie wie is. Héél praktisch.

Amedeo Modigliani werd geboren en groeide op in Livorno, in een arm maar gecultiveerd milieu. Hij had een zwakke gezondheid en leed al op jonge leeftijd aan tuberculose. In 1906 verhuisde Modigliani naar Parijs, dat toen het brandpunt van de avant-garde was. Hij leerde er veel andere kunstenaars kennen: schilders, beeldhouwers, musici, dichters, schrijvers, … en hij geraakte er verslaafd aan alcohol en drugs (hasj en opium).

Jeanne Hébuterne was afkomstig uit een burgermilieu, ze studeerde schilderkunst aan de Académie Colarossi en haar broer André was ook schilder. Net als de vorige partners van Modigliani, slaagde ook zij er niet in om zijn drank- en drugsgebruik te milderen. Op 29 november 1918 werd hun dochter Jeanne geboren, die ingeschreven werd als Jeanne Hébuterne, aangezien Amedeo en Jeanne niet waren gehuwd. Modigliani erkende zijn dochter echter wel officieel als zijn kind.

Op 22 januari 1920 werd Amedeo naar l'Hôpital de la Charité gebracht met een tuberculeuze meningitis. Hij overleed er op 24 januari. Jeanne Hébuterne bracht de dag nadien nog een bezoek aan het hospitaal. De volgende ochtend stortte ze zich uit een raam op de vijfde verdieping naar beneden, waarbij zowel zijzelf als haar ongeboren tweede kind omkwamen. Modigliani werd begraven op Père-Lachaise op 27 januari 1920. De hele kunstenaarsgemeenschap uit Montmartre en Montparnasse woonde de begrafenis bij. Jeanne werd begraven op de Cimetière parisien de Bagneux. Pas in 1930 mocht zij van haar verbitterde familie naast Modigliani gaan rusten en werd zij herbegraven.

Ook al zijn deze feiten op voorhand gekend, toch wil dit niet zeggen dat de roman “Jeanne” voorspelbaar is, wel integendeel. Luc Corremans weet van begin tot einde te boeien met een kleurrijk palet verhalen die in elkaar passen tot één groot kunstwerk, geschreven in een vlotte expressieve stijl.

De trilogie gaat over sterke vrouwen, maar er komen nog zoveel meer thema’s aan bod in “Jeanne”: oorlog (het verhaal start in 1914), kunst, magie, spiritualiteit, ziekte, armoede … Leuk extraatje (althans voor mij) zijn de stukken over spiritisme, waarmee Jeanne reeds in het eerste hoofdstuk wordt geconfronteerd, en waarmee het boek ook eindigt.

IN HET SPOOR VAN JEANNE

Modigliani en Jeanne ontmoeten in het boek veel beroemde tijdsgenoten, er worden ook veel bestaande kunstwerken vernoemd en besproken. Bij “Jeanne” hoort het boek “In het Spoor van Jeanne” waarin Annemie Reyntjens, levenspartner van Luc Corremans, de realiteit toetst aan de fictie van het boek, onder meer aan de hand van de schilderijen van Modigliani, maar ook die van Jeanne Hébuterne en hun tijdsgenoten. Ik persoonlijk las beide werken eigenlijk simultaan: hoe boeiend is het om uitleg én een foto te kunnen raadplegen van de kunstwerken die worden beschreven in de roman!

Jeanne was voor mij de trigger om nog verdere opzoekingen te doen naar de belle époque en de kunstenaars van die tijd, er was constant de honger om meer te weten over deze periode.

De auteur slaagt er op die manier in zijn blijkbaar zeer ruime kennis en interesses door te geven aan zijn lezerspubliek. “Jeanne” is zoveel meer dan de 547 bladzijden die het boek vormen. Niet enkel door het romantiseren van een waar gebeurd verhaal in een subliem geschreven roman, maar ook door de lont te steken aan de behoefte om meer te weten te komen over deze prachtige personages en de wereld waarin zij leefden.

We kijken al reikhalzend uit naar Camille en Victorine, delen 2 en 3 van de trilogie.

Citaat:

U vindt in dit magnifiek boek (“In het spoor van Jeanne”), naast unieke getuigenissen van personen die Modi en/of Jeanne hebben gekend en die een rol spelen in de roman, ook kaarten van de voornaamste plaatsen en routes in Parijs die voorkomen in de roman, alsook afbeeldingen van alle schilderijen en kunstwerken die erin worden genoemd. Daarenboven bevat dit boek een massa aan weetjes, verrijkende anekdotes en bijzonder interessante achtergrondinformatie over alle belangrijke figuren uit de roman, en … wel meer dan 500! foto’s. Ook gaat er ruime aandacht naar prominenten, markante duo’s en markante vrouwen die begraven liggen op Père-Lachaise, waar u dan tevens het spoor volgt van enkele cruciale scènes in de roman. Vanaf het eerste hoofdstuk wordt Jeanne bv. geconfronteerd met de van oorsprong Belgische, Rufina Temmerman/Noeggerath (1821-1908), alias “Bonne Maman”, en het spiritisme. Later bezoekt zij met Tristan Corioli op Père-Lachaise o.a. ook het graf van Allan Kardec, grondlegger van het spiritisme. Ook dat wordt in dit boek uitgebreid geduid. Uniek!

Bron:

(https://www.stretto.be/2021/02/03/als-modigliani-je-doet-drinken-van-het-leven-heb-je-mijn-zegen-luc-corremans-jeanne-en-als-extra-in-het-spoor-van-jeanne-van-annemie-reyntjen/)

Linda De Geest
Leestip van Linda De Geest
We all have our time machines, don’t we? Those that take us back are memories … And those that carry us forward, are dreams. (H.G. Wells, The Time Machine)

Jeanne
Titel:
Jeanne
Auteur:
Luc Corremans
# pagina's:
547 p.
Uitgeverij:
Sigmatau Editions
ISBN:
9789082776799
Materiaal:
Boek
Onderwerp:
Kunstenaarskringen ; Parijs ; 1900-1945, Passionele liefde, Hébuterne, Jeanne, Modigliani, Amedeo

Gerelateerde leestips